T24 Haber Merkezi
Gazeteci yazar Murat Yetkin, Türkiye’nin ABD ile ilerlettiği F-16 alımı sürecindeki olumlu gelişmelere rağmen neden Eurofighter Thyphoon uçaklarını da istediğini yazdı.
“Peki, F-16’lar geleceğine ve Milli Muharip Uçak (MMU) Kaan da ilk uçuşunu yaptığına göre Türkiye neden hala Eurofighter alımı için çabalıyor?” diye soran Yetkin, olası nedenleri şöyle açıkladı:
“-Geçiş dönemi: MMU Kaan’ın Türk Hava Kuvvetleri filosuna en erken katılma tarihi 2032 olarak öngörülüyor. Bu da Türkiye’nin 2028’de Kaan motorunda yerli üretime geçiş planına bağlı. İki yıl içinde yeni gelecek ve mevcut F-16’lar açığı ancak kapatacak düzeyde. Türk Silahlı Kuvvetleri bu geçiş döneminde, F-35’lerin geleceği varsayımıyla kurulmuş hava savunma stratejisinde açık bölgede artan siyasi gerilimi de hesaba katarak açık vermek istemiyor. Öte yandan TSK, NATO-dışı, örneğin Rusya’nın satmak istediği Su-35, ya da Su-57 gibi uçaklarla yeni S-400 sorunları da yaşamak istemiyor.
-Çeşitlilik: Öte yandan askeriye, NATO-uyumlu silah sistemleriyle çalışmak istemekle beraber ABD’ye bağımlılıktan da kurtulmak istiyor. Bu aslında yeni bir sorun değil; ucu 1980’lerin sonuna dayanıyor. Daha Turgut Özal döneminde, Türkiye’de imal edilen ilk 160 F-16 partisinden sonra alınacak 80 savaş uçağının Avrupa’dan alınması seçeneği üzerinde durulmuş, ancak diplomatik baskılarla F-16’lar üzerinde karar kılınmıştı.
-ABD Kongresi: Türkiye bir daha ABD Kongresindeki lobilerin baskısıyla uğraşmak istemiyor. Gerçi benzeri sorunlar Avrupa ülkelerinde de var. Örneğin Eurofighter Typhoon uçağının ortak üretici ülkelerinden İngiltere, İspanya ve İtalya Türkiye’ye satışa sorun çıkarmazken Almanya’dan hâlâ onay alınamıyor. Güler’in konuyu İngiliz karşıtıyla görüşmesinin nedeni, İngiltere’nin Almanya’yı ikna edebileceğine inanması. Konu İngiliz Dışişleri Bakanı David Cameron’un 26 Ocak’ta, tam da ABD Dışişleri Bakanlığının F-16V satışını onayladığı gün Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’ı ziyaretinde de gündeme gelmişti”
Yazının tamamını okumak için .