HP, HP Amplify İş Ortakları Konferansı’nda, dünya genelinde çalışanların işle ilişkilerini inceleyen kapsamlı bir çalışma olan İş İlişkileri Endeksi’nden elde edilen yeni bulguları açıkladı. Toplam 12 ülkede 15.600’den fazla katılımcıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre, dünya genelinde insanların işle ilişkisi gerilirken ve çalışanların beklentileri artarken, Yapay Zeka (AI) işle daha iyi ilişkilerin kilidini açmanın anahtarı olarak görülüyor.
HP Inc. HP İşgücü Çözümleri Başkanı Dave Shull, “Yapay zeka, çalışma dinamiklerimizi dönüştürmek ve herkes için daha olumlu ve üretken bir ortamın kilidini açmak için önemli bir fırsat sunuyor” diyerek şöyle ekliyor: “İş liderleri yapay zekanın daha iyi anlaşılmasını, kabul görmesini ve çalışanların bu teknolojinin faydalarından nasıl yararlanacaklarını bilmelerini sağlamalıdır. Diğer bir deyişler liderlerin çalışanları yapay zekanın potansiyeli konusunda eğitmesi ve etkili bir entegrasyona öncülük etmek için inisiyatif alması gerekiyor.”
Günümüzün küresel işgücünde, bireyler ve iş arasındaki ilişkide kayda değer bir gerginlik var. Bilgi çalışanlarının sadece yüzde 27’si sağlıklı bir iş ilişkisi olduğunu bildiriyor. Aynı zamanda, bilgi çalışanlarının işle olan ilişkilerine dair beklentilerinin de arttığı görülüyor; küresel olarak yüzde 58’i son üç yılda beklentilerinin arttığını bildiriyor. Bu durum, olgun ekonomilerdeki çalışanların yüzde 50’sine kıyasla yüzde 71 ile özellikle büyüyen ekonomilerde daha belirgin.
Yapay zekanın işle daha sağlıklı ilişkiler kurma potansiyelinin, iş liderleri ve BT karar vericileri başta olmak üzere işgücü tarafından iyi anlaşıldığı görülüyor. Bilgi çalışanlarının yüzde 54’ü, iş liderlerinin yüzde 72’si ve BT karar vericilerinin yüzde 70’i yapay zekanın iş-yaşam dengesini iyileştirmede oynayabileceği rolü görüyor. Benzer ölçüde, çalışanlar yapay zekanın görevleri düzene sokabileceğine ve işlerini kolaylaştırabileceğine inanıyor (iş liderleri yüzde 75, bilgi çalışanları yüzde 58).
Özellikle, büyüyen ekonomilerde, bilgi çalışanlarının yüzde 76’sı yapay zekanın işlerini ‘daha kolay’ ve yüzde 75’i ‘daha ilginç’ hale getireceğini düşünüyor (olgun ekonomilerde sırasıyla yüzde 48 ve yüzde 44).
İş liderleri, BT karar vericileri ve bilgi çalışanları arasındaki uçurum, bireylerin işle olan ilişkilerini güçlendirirken aynı zamanda daha iyi iş sonuçları elde etmelerine yardımcı olmak için iş liderlerinin yapay zekanın faydalarını etkili bir şekilde iletmeleri ve çalışanları iş süreçlerine nasıl entegre edecekleri konusunda eğitmeleri gerektiğini gösteriyor. Anket, yapay zekanın en iyi şekilde nasıl kullanılacağı ve ondan tam olarak nasıl yararlanılacağı konusunda belirsizliğin devam ettiğini gösterdi:
- Neredeyse her 5 kişiden 2’si (yüzde 42) işyerinde yapay zekayı ne zaman kullanacaklarından emin değil.
- Yüzde 41’i rollerinde yapay zekanın tüm potansiyelinden yararlanmak için yeterli donanıma sahip olmadıklarını düşünüyor.
İş liderlerinin yüzde 73’ü ve bilgi çalışanlarının yüzde 66’sı uygun yapay zeka eğitimini savunurken, kurumların yapay zeka teknolojilerini benimseme konusunda işgüçlerine beceri kazandırma girişimlerine öncelik vermeleri için açık bir çağrı var.
Konu hakkında görüş bildiren HP Inc, Baş İletişim Sorumlusu Stella Low, “Kurumların daha yüksek bağlılık, elde tutma ve üretkenliğin yanı sıra çalışanlarının ilham almasını sağlamaya çalıştığı gelişen bir çalışma ortamında, yapay zekanın stratejik entegrasyonu dönüşüm için etkilibir güç olarak ortaya çıkıyor. Dünyanın dört bir yanındaki bilgi çalışanları, kendilerine yapay zeka alanında nasıl etkili bir şekilde yol alabileceklerini gösterecek üst düzey liderlerin kararlarını bekliyor: iş liderlerinin hem çalışanlarını güçlendirme hem de başarıya ulaşma fırsatını yakalamaları için sahne hazır” dedi.
İş İlişkileri Endeksi “İşyerinde Yapay Zeka” raporunun tamamını buradan “Son Raporları İndirin” bölümünden indirebilirsiniz.
Metodoloji
HP, ve Edelman Data & Intelligence (DxI) 9 Haziran – 10 Temmuz 2023 tarihleri arasında ABD, Fransa, Hindistan, İngiltere, Almanya, İspanya, Avustralya, Japonya, Meksika, Brezilya, Kanada ve Endonezya olmak üzere 12 ülkede gerçekleştirilen çevrimiçi bir anket yaptırdı. HP, 12.012 bilgi çalışanı (her ülkede ~1.000); 3.612 BT karar vericisi (her ülkede ~300) ve 1.204 iş lideri (her ülkede ~100) olmak üzere toplam 15.624 katılımcıyla anket yapmıştır.